Od Iskrinog gramofona do Gitacorda

Piše: Perica Mišić

Prvi portabl gramofon (na baterije) u Hasiću imao je Tomo Meščić koji je to "čudo tehnike" donio iz Njemačke. Ostale su zapamćene muzičke seanse do duboko u noć, na ledini ispred sadašnjeg arterca. Svirali su se tada aktualni njemački i svjetski hitovi sa singl-ploča.

Edo Ević

Edo Ević

Prvi stereo-gramofon je ima Ević Željko (Marijanov). Gramofon je bio firme Nordmende i imao je tada boxe sa nevjerovatnih 2 puta 5 W i pravu Shure gramofonsku glavu. Gramofon je dobio od svog brata Ede koji je radio u Hamburgu, te je uz njega imao visokovrijednu kolekciju LP-ploča (jednu od najvrednijih na Općini), većinom Hard Rock. Željko je nesebično taj gramofon donosio u seosku čitaonu za igranke. Tada se u čitaoni za "ozvučenje" koristio legendarni Iskra gramofon (to je onaj sa kartonskim kućištem i iglom kao ekser). Obzirom da je vremenom došlo do jake podjele glazbenih ukusa, Iskra je svirala narodna kola u velikoj sali, a Željkin Nordmende u maloj sali reproducirao je "šiz" i "ples". Jasno, muzika "švapskog elektronskog čuda" nadjačavala je "Slovenca" pa je često dolazilo do konflikata izmedju publike iz velike i male sale. Obično se završavalo na tome da se Željkin gramofon morao utišati ili da se zvučniči okrenu napolje kroz prozor.

Kasnije je u čitaoni mjesna zajednica po odobrenju Ive Dragičevića Ivca kupila prvi razglas na opštini (izuzimajući "Hohnera" Dobrovoljnog vatrogasnog društva iz Bosanskog Šamca na kojem je svirala grupa "Homi" i dočekivale štafete). Nabavljeno je tranzistorsko stereo (!) pojačalo slovenačke firme Gitacord, sa za tadašnje uvjete nevjerovatnih 2x15W, ulazima za dva gramofona, gitaru, mikrofon... Kažu (tada se u to vjerovalo!) kada zatrešti čulo se na Uriji!

Problem različitih glazbenih pravača riješen je posebnim "pravilnikom": za vrijeme igranke se puštalo pet kola, pa dva "šiza" i jedan ples - to je funkcioniralo na zadovoljstvo svih - sve dok nekome ne pukne film pa naredi promjenu pravilnika ili, bilo je i toga, uleti u prostoriju sa Gitacord i preuzme puštanje glazbe prema osobnim mjerilima i uz to dograbi se mikrofona i počne da "moderira" igranku. Zakon jačega imao je tada prevagu.

Jedno vrijeme po puštanju u pogon novog razglasa, jako "in" je bilo naručivanje i plaćanje pjesama za vrijeme igranke (kao pozdravi i želje slušalaca), što je pripomoglo da razglas vrlo brzo sam sebe otplati i uskoro nabavi novi razglas, takođe Gitacord, sa 2x25 wati.

Uz to da je Hasić na taj način (ali i zbog dobrih i lijepih cura!) postao vrlo poznato i cijenjeno mjesto najboljih igranki u tom dijelu Posavine (organizirani su i live nastupi VIS-ova, grupe Homi iz Samca npr.), novi razglas je doveo do nevjerovatnog uzleta činkvine, jer se nova tehnologija koristila za čitanje brojeva i nadglasavanje vatrenih igrača u prepunoj čitaoni.

Tako su Tomin prenosivi gramofon, Željkin (Edin) Nordmende i Gitacord, korak po korak, mijenjali glazbena opredjeljenja Hasićana, ponekad "kroz trnje i suze" ali sigurno unosili u seosku svakodnevnicu moderno i inicirali glazbene događaje koji su neumitno doveli do pojave prvih glazbenih sastava u selu.

O tome drugom prigodom...

  • Uvod Uvod
  • Hasićka seksualna revolucija Hasićka seksualna revolucija
  • Disko "Semafor" Disko "Semafor"
  • Blažanovići Blažanovići
  • "Show Must Go On" "Show Must Go On"
  • Televizor Televizor
  • Slatkovina Slatkovina
  • Komaljike Komaljike
  • Kruv Kruv
  • 1 + 1 1 + 1
  • Hasićko more Hasićko more
  • Đokin kazan Đokin kazan
  • Madagaskar Madagaskar
  • Od anjc! Od anjc!
  • Kršo Kršo
  • Pipika Pipika
  • Prvi učitelj i knez Prvi učitelj i knez
  • Glotene gaće Glotene gaće
  • Frižider Frižider
  • "Put svile" "Put svile"